(WIP) Institute

Workshop: Design for ADHD

En dag der teori møter praksis: her samler designere, forskere og fagpersoner for å utforske hvordan grafisk design og digitale løsninger kan støtte mennesker med ADHD og andre kognitive variasjoner.

● 2. desember 2025
● DOGA, Nedre Vollgate 4, 0158 Oslo
● kl. 9:00 → 16:30
● Åpent påmelding (begrenset antall plasser)

Video cover image

(WIP) Institute: Workshops

Hvorfor skal vi undersøke å designe for ADHD?

Omtrent 6,8 % av voksne globalt – rundt 370 millioner mennesker – lever med symptomer av ADHD [1]. Basert på internasjonal prevalens kan vi anslå at ~300 000 mennesker i Norge gjør det samme — og tallene er økende. Til tross for dette og for økende kunnskap om universell utforming, finnes det fortsatt få retningslinjer for hvordan digitale og visuelle løsninger kan støtte personer som opplever, bearbeider og responderer på verden på andre måter. 

Denne workshopen samler designere, forskere og fagpersoner for å utforske hvordan grafisk design og digitale løsninger kan tilpasses bedre for personer med ADHD og andre kognitive variasjoner.

Gjennom korte innlegg, erfaringsdeling og samskapende gruppearbeid undersøker vi hvordan oppmerksomhet, struktur og brukeropplevelse påvirker læring, tilgjengelighet og mestring. Målet er å utvikle praktiske prinsipper, ideer og eksempler som kan styrke en mer inkluderende designpraksis på tvers av fagfelt og bransjer.

Beste praksis

Identifisere de viktigste kriteriene for hvordan design og kommunikasjon kan tilpasses personer med ADHD. Målet er å utvikle en eksempelsamling og rettesnor som kan hjelpe designere og utviklere å skape mer ADHD-vennlig digital utforming og grafisk design.

Trender og innsikt

Utforske aktuelle trender, forskning og innovasjoner innen universell utforming og inkluderende design, med fokus på hvordan ADHD påvirker digital atferd, oppmerksomhet og engasjement.

Dobbel målgruppe

Gjøre målsettingen todelt: Dagen skal både bidra til å styrke kompetansen hos de som jobber med universell utforming, og til å forbedre hverdagen for personer med ADHD gjennom løsninger som fremmer mestring, oversikt og flyt.

Verdiskaping og samarbeid

Synliggjøre potensialet for sosial, kommersiell og samfunnsøkonomisk verdiskaping, og bygge nettverk mellom designere, forskere, næringsliv og offentlig sektor.

Erfaringsdeling og nettverk

Skape et forum for å lære av fagpersoner og brukere, dele erfaringer på tvers av fagfelt, og bygge relasjoner som kan videreføres i kommende prosjekter og forskning.

Videre anvendelse

Samle innsikt og forslag som kan danne grunnlag for videre utvikling av retningslinjer, kurs og pilotprosjekter innen nevroinkluderende design – både i akademia, offentlig sektor og næringsliv.

Fra innsikt til handling

Gjennom dagen møter du designere, forskere og fagpersoner som deler erfaringer, innsikt og eksempler på hvordan vi kan skape løsninger som fungerer bedre for mennesker med ADHD og andre kognitive variasjoner.

De representerer ulike perspektiver – fra akademia og teknologi til visuell kommunikasjon og brukeropplevelse – og gir et bredt bilde av hvordan nevroinkluderende design kan omsettes til praksis.

Hvem bør delta?

Designere, utviklere, UX/UI-eksperter, lærere, forskere, studenter og fagpersoner som ønsker å lære hvordan design kan støtte ulike måter å tenke og fungere på. Workshopen er også relevant for organisasjoner som ønsker å styrke sin kompetanse innen universell utforming og inkluderende praksis.

● Design for ADHD: Program

Gjennom en kombinasjon av korte foredrag, erfaringsdeling og samskapende gruppearbeid utforsker vi hvordan design kan støtte mennesker med ADHD i digitale flater og hverdagsinteraksjoner.

Dagen veksler mellom inspirasjon og praksis – fra faglige innlegg og caser til workshops der deltakerne utvikler konkrete ideer og prinsipper for mer inkluderende løsninger.

● 09:00–09:15 (WIP) Institute: introduksjon
Introduksjon til prosjektet Design for nevrodivergens; hvorfor ADHD som tema?
Innsikter fra designforskning og tidligere samarbeid med DOGA og Bufdir.
Målet: utvikle prinsipper og praksiser for mer nevroinkluderende design.

● 09:15–09:30 DOGA: inkluderende design og samfunnsnytte
Hvordan inkluderende design handler om å skape samfunnsnytte – ikke bare tilgjengelighet.
Betydningen av tverrfaglig samarbeid for å bygge nye standarder i norsk designfelt.

● Fra brukerperspektiv
○ 09:30–09:50 ADHD Norge: Kunnskapsdeling & kommunikasjon
Monika Nordli, faglig rådgiver og Therese Dahl, rådgiver kommunikasjon: Hvordan kan vi formidle kunnskap om ADHD på en måte som reduserer stigma, øker forståelsen og bryter ned digitale barrierer? ADHD Norge deler erfaringer om hva ADHD er (og ikke er), hvorfor diagnosen ofte misforstås, og hvilke behov deres medlemmer har for tydeligere, mer tilgjengelig og relevant kommunikasjon på tvers av digitale flater.

○ 09:50–10:10 Cassandra Taraldset, UX Designer; Kraften av god design fra et brukerperspektiv. Diskutere bacheloroppgaven skrevet om hennes personlige reise med ADHD. 

● Pause

● 10:15–12:00 Foredragsblok
○ Digdir: Jan Benjamin Kwiek, teknolog: Digdir sitt nasjonale ansvar for universell utforming av IKT; hvordan vi forvalter regelverket, støtter virksomheter og bidrar til at digitale løsninger blir tilgjengelige for alle.

○ NAV: Karina Ludwig, leder for universell utforming og ICT. Deler erfaringer fra noen av landets mest komplekse digitale tjenester.

○ IxDA: Fredrik Matheson, Managing Director IxDA Oslo. Designing for diverse attentions – hvorfor innsikt er vår mest undervurderte designmetode.

○ NRK Design og brukeropplevelse: Kristoffer Lium, tilgjengelighetssjef i NRK. Universell utforming som et konkurransefortrinn: Hvordan NRK jobber med å design for alle.

● 12:00–12:30 Lunsj

● Workshop: Etter formiddagens innlegg og caser går vi over i en mer åpen og samskapende del av dagen. Her ønsker vi å samle innsikt og erfaringer fra deltakerne, som en felles utforskning av hvordan design for ADHD kan forstås og praktiseres i dag. Vi starter bredt, ser på trender og tendenser i feltet, og snevrer deretter inn mot konkrete prinsipper og ideer vi kan bygge videre på sammen.

○ 12:30 – 13:45 Ida Holmen Skjervold & Emily Tvervåg: presentere case/prosjekt: To studenter som har fordypet seg i dette temaet gjennom et designprosjektet ved Lovisenberg Diakonale Sykehus (DPS), leder oss gjennom caset of funn fra brukerperspektiv.

○ 14:00 – 15:00 Workshop-del 1: Trender, innsikt og refleksjon
Første del handler om å forstå landskapet vi beveger oss i. Deltakerne jobber i grupper for å dele observasjoner og erfaringer fra egne fagfelt:
• Hvilke trender ser vi i arbeidet med ADHD og design i dag?
• Hvilke innsikter fra brukere, forskning eller prosjekter peker seg ut som viktige?
• Hvor ligger de største hullene – der vi mangler forståelse, verktøy eller begreper?
Målet er å bygge en felles forståelse og språk for hva nevroinkluderende design faktisk betyr i praksis.

○ 15:00 – 15:15 Pause

○ 15:15 – 16:15 Workshop-del 2: Basert på første del, beveger vi oss mot handling.
Her utvikler deltakerne idéer og hypoteser om hva som kan kjennetegne ADHD-vennlig design – fra prinsipper for kommunikasjon og struktur til opplevelser av mestring og flyt. Fokus ligger på å tenke høyt, teste tanker og formulere forslag som kan inspirere videre arbeid i bransjen.

● 16:15 – 16:30 Oppsummering & veien videre
Vi samler dagens viktigste lærdommer, ideer og refleksjoner. Målet er å løfte frem de mønstrene som går igjen på tvers av bransjer, og å bruke disse som et felles utgangspunkt for videre samarbeid, piloter og deling av kunnskap.

Hva er (WIP) Institute?

Ways Into Practice Institute er et initiativ fra designbyrået Bielke&Yang som tilbyr et bransjenært lærings- og utviklingstilbud. (WIP) Institute kobler forskning og praksis for å styrke fremtidens designkompetanse og skaper sosial, kreativ og økonomisk verdi gjennom nye samarbeidsformer og læringsmodeller. 

Les mer om initiativ her ↗

I samarbeid med

Ways Into Practice is a growing initiative by Bielke&Yang to shape the future of design — through education, dialogue, and shared responsibility. We bring together students, professionals, and institutions to rethink how design is taught, practiced, and valued across society. Through courses, mentorship, and critical conversations, we explore what it means to build a relevant and responsible design practice today.

LISTEN NOW on
Spotify or Apple Podcasts

Initiated by Bielke&Yang

(
Ways
Into
Practice
)