● Design for ADHD: Program
Gjennom en kombinasjon av korte foredrag, erfaringsdeling og samskapende gruppearbeid utforsker vi hvordan design kan støtte mennesker med ADHD i digitale flater og hverdagsinteraksjoner.
Dagen veksler mellom inspirasjon og praksis – fra faglige innlegg og caser til workshops der deltakerne utvikler konkrete ideer og prinsipper for mer inkluderende løsninger.
● 09:00–09:15 (WIP) Institute: introduksjon
Introduksjon til prosjektet Design for nevrodivergens; hvorfor ADHD som tema?
Innsikter fra designforskning og tidligere samarbeid med DOGA og Bufdir.
Målet: utvikle prinsipper og praksiser for mer nevroinkluderende design.
● 09:15–09:30 DOGA: inkluderende design og samfunnsnytte
Hvordan inkluderende design handler om å skape samfunnsnytte – ikke bare tilgjengelighet.
Betydningen av tverrfaglig samarbeid for å bygge nye standarder i norsk designfelt.
● Fra brukerperspektiv
○ 09:30–09:50 ADHD Norge: Kunnskapsdeling & kommunikasjon
Monika Nordli, faglig rådgiver og Therese Dahl, rådgiver kommunikasjon: Hvordan kan vi formidle kunnskap om ADHD på en måte som reduserer stigma, øker forståelsen og bryter ned digitale barrierer? ADHD Norge deler erfaringer om hva ADHD er (og ikke er), hvorfor diagnosen ofte misforstås, og hvilke behov deres medlemmer har for tydeligere, mer tilgjengelig og relevant kommunikasjon på tvers av digitale flater.
○ 09:50–10:10 Cassandra Taraldset, UX Designer; Kraften av god design fra et brukerperspektiv. Diskutere bacheloroppgaven skrevet om hennes personlige reise med ADHD.
● Pause
● 10:15–12:00 Foredragsblok
○ Digdir: Jan Benjamin Kwiek, teknolog: Digdir sitt nasjonale ansvar for universell utforming av IKT; hvordan vi forvalter regelverket, støtter virksomheter og bidrar til at digitale løsninger blir tilgjengelige for alle.
○ NAV: Karina Ludwig, leder for universell utforming og ICT. Deler erfaringer fra noen av landets mest komplekse digitale tjenester.
○ IxDA: Fredrik Matheson, Managing Director IxDA Oslo. Designing for diverse attentions – hvorfor innsikt er vår mest undervurderte designmetode.
○ NRK Design og brukeropplevelse: Kristoffer Lium, tilgjengelighetssjef i NRK. Universell utforming som et konkurransefortrinn: Hvordan NRK jobber med å design for alle.
● 12:00–12:30 Lunsj
● Workshop: Etter formiddagens innlegg og caser går vi over i en mer åpen og samskapende del av dagen. Her ønsker vi å samle innsikt og erfaringer fra deltakerne, som en felles utforskning av hvordan design for ADHD kan forstås og praktiseres i dag. Vi starter bredt, ser på trender og tendenser i feltet, og snevrer deretter inn mot konkrete prinsipper og ideer vi kan bygge videre på sammen.
○ 12:30 – 13:45 Ida Holmen Skjervold & Emily Tvervåg: presentere case/prosjekt: To studenter som har fordypet seg i dette temaet gjennom et designprosjektet ved Lovisenberg Diakonale Sykehus (DPS), leder oss gjennom caset of funn fra brukerperspektiv.
○ 14:00 – 15:00 Workshop-del 1: Trender, innsikt og refleksjon
Første del handler om å forstå landskapet vi beveger oss i. Deltakerne jobber i grupper for å dele observasjoner og erfaringer fra egne fagfelt:
• Hvilke trender ser vi i arbeidet med ADHD og design i dag?
• Hvilke innsikter fra brukere, forskning eller prosjekter peker seg ut som viktige?
• Hvor ligger de største hullene – der vi mangler forståelse, verktøy eller begreper?
Målet er å bygge en felles forståelse og språk for hva nevroinkluderende design faktisk betyr i praksis.
○ 15:00 – 15:15 Pause
○ 15:15 – 16:15 Workshop-del 2: Basert på første del, beveger vi oss mot handling.
Her utvikler deltakerne idéer og hypoteser om hva som kan kjennetegne ADHD-vennlig design – fra prinsipper for kommunikasjon og struktur til opplevelser av mestring og flyt. Fokus ligger på å tenke høyt, teste tanker og formulere forslag som kan inspirere videre arbeid i bransjen.
● 16:15 – 16:30 Oppsummering & veien videre
Vi samler dagens viktigste lærdommer, ideer og refleksjoner. Målet er å løfte frem de mønstrene som går igjen på tvers av bransjer, og å bruke disse som et felles utgangspunkt for videre samarbeid, piloter og deling av kunnskap.